日本語 - JP
詳細 ›
日本

アソシエイト・HOW TO ガイド

SEO Esseantials

SEO の必須事項 – SEO 改善のための 10 項目

Amazon アソシエイト・プログラムなどのアフィリエイトプログラムのサイトは、Google や Bing などの検索エンジンを使って訪れる訪問者がほとんどです。サイトやブログの所有者は、検索結果において検索エンジンがサイトやそのコンテンツを理解、分類、ランク付けしやすいように構成する必要があります。この手法は検索エンジン最適化、またはSEO と呼ばれています。

検索エンジンでは、コンテンツの質の高さだけでなく、そのコンテンツがどのように構成され、提示されているかも重要です。SEO は多くの変数が関わっているため非常に複雑であり、ビジネスにおける SEO のサービスを専門に扱っている機関もあります。ここでは新しいサイトの所有者が簡単に実践できる基本的かつ重要な対策を説明します。長くオンライン上にありながら目標とするランキングに到達できていないサイトでも、検索エンジンでもっと見つかりやすくなるように SEO を改善することができます。

以下のチェックリストにある対策の多くは、検索エンジンのランキングを上げるだけでなく、お持ちのサイトにおけるユーザー体験の向上にも役立ちます。これによってお持ちのサイトに訪問者が滞在する時間が増え、ランキングの向上へとつながってゆきます。SEO の重要性は軽視できるものではありません。

Basic SEO

1.ナビゲーションと構成を整理する

お持ちのサイトのメインナビゲーションをすっきりと合理的にすることで、検索エンジンがサイトの情報を簡単に理解できるようになります。サイトに多くの記事がある場合には、CMS のツールでカテゴリやタグを使ってコンテンツをより合理的で使いやすい構成に整理することができます。カテゴリは後にサイドバーに入れることができるように作成するとよいでしょう。

同様にパンくずリストは、現在のページまたは投稿への道のりを全て表すため、個別のページ同士の関係を検索エンジンが理解できるようになるのを助けます。インストールされているサイトのテーマに、パンくずリストがない場合は、Yoast SEO や Breadcrumb NavXT などの他のプラグインを使って追加することができます。

非常の多くのテキストがある記事やページについては、目次を使うことも有効です。これもTable of Content Plus や Easy Table of Contents などのプラグインを使って作成することができます。

2.キーワードを有効活用する

コンテンツにキーワードのバリエーションと同義語を含めることが重要です。主なキーワード、そのバリエーションと同義語は、メインテキスト、見出し、投稿や記事で使われるリスト全体に含める必要があります。

しかしキーワード密度で検索エンジンのランキングが高くなるということはなくなっています。よってキーワード関連のフレーズや文章の使い過ぎは避け、自然な文章のスタイルを常に保つようにしてください。

3.URL にキーワードを含める

ページ内容を検索エンジンが理解できるように、記事や投稿の主なキーワードはウェブページの URL に含めるようにします。URL は検索エンジンの検索結果にも表示されます。検索者が入力したキーワードが URL に含まれている場合には、太字で表示されます。これによって検索者が検索結果をクリックして、お持ちのサイトにたどり着く可能性が高くなります。

WordPress などの CMS を使って、新しいそれぞれのページと記事の個別の パーマリンクを決めることができます。この URL はページがオンラインになる前に決める必要があります。ページが公開されてから URL を変更することはお勧めしません。

4.見出しを含める

常に 見出しを使って記事やページを構成するようにしてください。H1、H2、H3 のように異なる種類の見出しを使うと良いでしょう。各ページや投稿の最初の見出しは常に H1 タグにするようにします。見出しは常に合理的な順番で使用します。例えば、H3 の見出しを H1 の見出しのすぐ下で使うようなことはしないでください。

これは検索エンジンがページの構造を理解するのに役立ちます。また、サイトのナビゲーション、サイドバー、フッターなどのエリアに名前や印を付けるのに見出しを使うのは避けてください。これはランキングに影響を及ぼすことがあります。

5.写真を適切に使う

サイトをより魅力的にして顧客訪問者の体験を向上するために写真を使ってコンテンツを充実させるようにしてください。全ての画像は圧縮されたファイル形式で保存するようにします。通常JPEGフォーマット(.jpg)がベストなチョイスです。画像ファイル名と代替テキストにも関連のあるキーワードを含めるようにします。サイトに加える画像のファイルサイズを考慮し、画像の質を犠牲にすることなくサイズをなるべく小さくキープすることが大切です。

サイトの読み込みが速ければ速いほど、よりプロフェッショナルな印象を与え、結果的にランキングが高くなります。Adobe Photoshop などのプロフェッショナル用画像加工ソフトウェアは、業界標準のオプションとなっていますが、Gimp や befunky など、そのような作業に必要な全てのツールが揃った無料の代替品もあります。

6.読み込み時間を少なく抑える

検索エンジンのクローラーも訪問者も、読み込みが素早いサイトを好みます。サイトの読み込み時間は、主にウェブホスティングサービス、テーマ、画像のサイズで決まります。Google PageSpeed Insights や Webpagetest などのツールでサイトの読み込み速度をチェックすることができます。「キャッシング」(より効率的な方法でデータを保存、読み込むこと)の使用は、読み込み時間を省いたり、短縮したりするのに役立ちます。

WordPressでは、WP Super Cache、W3 Total Cache、WP Rocket などのキャッシングプロセスを導入するためのプラグインが利用できます。

7.常に内部リンクを追加する

関連のあるコンテンツがサイトの他の場所にあるときは、適時内部リンクを追加するようにしてください。こうすることで検索エンジンと訪問者がサイトをもっと速く理解できるようになります。内部リンクの良い使い方の例は Wikipedia で見つけることができます。

8.外部リンクの追加を考慮する

サイト所有者の中には、そのコンテンツ内に外部リンクを入れたがる人が多くいます。しかしそれはお勧めできません。検索エンジンは価値ある外部リンクをポジティブに評価し、ランキング向上につながるため、外部リンクに訪問者にとって有益な情報がある場合にはもちろん積極的に使うべきです。

しかしそのようなリンクを加える際に覚えておきたいのは、全ての外部リンクはブラウザ内の新しいタブで開くようにして、訪問者が望むのであればお持ちのサイトにとどまることができるようしておくことです。

9.メタタイトルとメタディスクリプションを追加する

それぞれのページと記事ごとに「メタタイトル」と「メタディスクリプション」を決めるようにしてください。この「メタ」テキストは検索エンジンの検索結果に表示されます。そうすることはランキングアップにつながるだけでなく、潜在的な訪問者にページのプレビューを提供することにもなります。

Google では、メタタイトルは検索結果の上部に青い文字で表示されます。長さは50~60文字の制限があります。長いタイトルは自動的に短くされます。各検索結果のタイトルの下には緑の文字の URL があり、メタディスクリプションが表示されます。これは約156文字に抑えられており、Google が自動的に短くします。

メタタイトルとメタディスクリプションを書くときには、あなたのページに関連する、訪問者がリンクをクリックしたくなるようなものにしてください。そうしないと検索者がリンクをクリックしても探しているものが見つからないためにあなたのサイトから出てしまうこととなり、検索結果のランキングに悪影響が出ることもあります。

WordPress では、プラグインを使って各ページのメタ情報を設定することができます。例えば WP Meta SEO や Yoast SEO プラグインではあなたの記事やページが Google の検索結果にどのように表示されるかを見ることができるためとても便利です。

Technical SEO

10.アナリティクスを追跡しサイトを改善する

Google Analytics is the most popular website analytics tool, and it’s free, making it a risk-free investment for content creators. It helps you track a number of essential metrics, including the top visited pages on your site, referrals (how visitors found your site), and the length of time spent on your pages.

It’s typically easy to set it up through a plugin on CMS like WordPress, or by adding your unique tracking code to the head element of your website or website template. The earlier you set it up on your site, the better, so you can compare data over time and figure out which of your marketing tactics, not just SEO, are working. You will need a Google account in order to set this up.

Google Search Console & Bing Webmaster Tools

Google Search Console (formerly Google Webmaster Tools) and Bing Webmaster Tools both offer an even deeper understanding of your SEO performance. They explain facets of your site like specifics around how many people are clicking links to your site from searches, what specific keywords are leading to the most traffic for you, and backlinks, i.e. who is linking to you. The amount and quality of these backlinks is also an important factor in SEO, so it’s good to check on them every so often.

XML sitemap

A sitemap is also vitally important to search engines when your site is new or not linked to from many other websites yet. This helps them know how many pages there are on your site, and know the hierarchy of the site, which they can’t always find on their own. The more of your site is easy to index, the more your content will benefit your SEO.

There are free online tools to help you generate an XML sitemap, and you can also look for this tool in your SEO plugin. Submit your sitemap to Google Search Console and Bing Webmaster Tools, and they will begin to regularly visit your site for updates.

Page load times

One of the big factors in SEO is the page speed. The slower your page loads, the more likely a person is to get impatient and leave quickly, or “bounce”. This is interpreted by search engines as your site having low quality content, or simply the wrong content for the search query in question, which drives down its ranking and means less traffic and lower revenues from your affiliate links.

The loading time of your website is primarily affected by your web-hosting service and image sizes. Check the loading speed of your website using one of the many online speed test tools, such as Google’s PageSpeed Insights. Consider using image optimization and caching services/plugins, also known as “Lazy Load,” to improve load times.

Optimize for mobile

Search engines have increasingly placed emphasis on high performing mobile-friendly sites, because more than half of all traffic now comes from phones and tablets. Load times are even more crucial here, as well as how difficult it is to use on a mobile device. Look for mobile-friendly or responsive templates (layouts that automatically adjust to the viewer’s device) and test your site on your phone just as much as you would on a desktop computer.

Information architecture

Breadcrumb trails

Breadcrumb trails are a short list of links that show where a user is on your website, how many pages deep, and how to get back to your homepage. Not only is it very helpful for the user, but search engines consider it a best practice as it helps them navigate your site, too. You can choose templates that include them, as they need to be marked up in the code in a particular way that gets the search engines to place importance on them.

Internal cross linking and external links

The longer a user stays on your website, the better overall your pages can rank. Write your content with links to other relevant content on your site so that they stay longer. This also helps search engines and visitors understand the structure of your website and find your content even faster.

External links make it easy to share useful information (and product recommendations) with your visitors. A good tip when adding these links is to ensure that they open in a new tab within the browser, so that your visitors can easily return to your site.

301 redirects

Sometimes you need to change or rearrange the content of your site. For example, after reading this article you might realize there’s a lot about your site structure you’d like to reorganize. Changes are fine, but if you ever change the URL that points to a particular page, make sure you implement a 301 permanent redirect. That way, when someone visits the old link, they’ll still end up at the correct content. This also prevents you losing the SEO benefit of the old page, and lets the search engines know which page is the current one.
シェアする